آیا بره موم برای بچه ها خوب است

بره موم برای کودکان خواص مختلفی دارد؛ اما به شرطی که برای کودکان بالای 2 سال استفاده شود. البته قطعا هر خاصیتی که بره موم برای بزرگسالان به همراه دارد، برای کودکان نیز وجود نخواهد داشت.


بره موم دارای خصوصیات مثبت زیادی است. اما آیا این مسئله در مورد جوانان، مانند کودکان نو پا و نوزادان نیز صدق می کند؟ این سوالی است که ممکن است بسیاری از افرادی که به خواص بره موم ایمان دارند، در ذهن خود مرور کنند. افرادی که ار خواص فوق العاده بره موم بهره برده اند، دوست دارند کودکشان نیز این ماده خوراکی مفید را مصرف کند؛ اما نگرانی هایی بابت منع مصرف یا عوارض جانبی آن دارند.
به همین علت است که باید در این زمینه بررسی هایی انجام شود که آیا بره موم برای کودکان خوب است یا خیر. البته در کنار اینکه مطمئن شوید مصرف بره موم برای کودکان مجاز است، باید از کاربردهای بره موم برای سلامتی کودک خود نیز اطلاع داشته باشید. طبیعتا همه خواصی که برای افراد بزرگسال از بره موم وجود دارد، برای کودکان قابل دسترس نیست.

در این مطلب تلاش شده تا به صورت خلاصه به نکاتی در مورد مصرف بره موم برای بچه ها بپردازیم. شاید داشتن اطلاعات در این زمینه بتواند برای شما مفید باشد. با این حال بد نیست که همینجا تصویه کنیم که برای اطمینان از مجاز بودن مصرف بره موم برای فرزند خود، حتما با طبیب طب سنتی یا پزشک معالج مشورت هایی را انجام دهید.


مصرف بره موم برای بچه ها؛ مجاز یا غیر مجاز؟
اینکه نوزادان تا سن حداقل 12 ماهگی مجاز به مصرف عسل نیستند، کاملاً رایج است. علت این موضوع که از گذشته نیز مورد توجه بوده این است که عسل ممکن است حاوی باکتری هایی باشد که نوزادان هنوز قادر به هضم آن داخل بدن خود نیستند. زیرا معده و روده در آن سن کاملاً توسعه نیافته است و نمی تواند برخی سموم را از بدن دفع کند. مصرف عسل طبیعی در نوزادان زیر 12 ماه می تواند به اصطلاح «بوتولیسم نوزادان» منجر شود که عوارض مختلفی دارد. این عوارض در بدترین حالت می تواند منجر به مرگ کودک شود. حال سوال اینجاست که آیا بره موم نیز همین شرایط را دارد یا خیر؟
از آنجا که ممکن است در بره موم نیز مقداری عسل وجود داشته باشد تا 1 سالگی به نوزادان نباید بره موم یا سایر محصولات زنبور عسل داده شود. این اولین محدودیتی است که برای کودکان در نظر می گیریم که به علت وجود عسل در بره موم، به هیچ وجه کودکان زیر 1 سال نباید از بره موم مصرف کنند.
با این حال به طور کلی از سن 2 سالگی می توانید با خیال راحت از بره موم و سایر محصولات زنبور عسل برای کودکان استفاده کنید؛ زیرا از این سنین دیگر مشکلی برای هضم بره موم فراوری شده در معده کودک وجود ندارد. البته پیشنهاد می کنیم بدون دلیل به کودک بین 2 تا 5 سال بره موم ندهید.
البته دقت کنید که منظور ما بره موم فراوری شده است که بچه ها می توانند برای دریافت خواص آن استفاده کنند. بره موم خام که حتی برای بزرگسالان هم قابل هضم نیست؛ چه برسد به کودکان که معده تازه کاری دارند!

نکاتی در مورد مصرف بره موم توسط کودکان
بره موم به ویژه برای سنینی که بچه ها به مهدکودک می روند، می تواند یک ماده مفید و موثر باشد. بیماری های مختلف ویروسی در مهدکودک ها و مدارس ابتدایی خیلی سریع شیوع پیدا می کند. علت این است که بچه ها سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند و یک ویروس می تواند خیلی سریع در بین ها پخش شود. البته رعایت نکات بهداشتی نیز در کودکان بسیار کمتر است.
به دلیل اثر ضد باکتریایی، بره موم می تواند کمک کند تا کودک دچار سرماخوردگی در منزل نشود. محصولات بسیار ویژه ای برای کودکان وجود دارد که بره موم نیز می تواند در زمره این محصولات قرار گیرد. البته مقدار مصرف بره موم به وزن بدن بستگی دارد. مجددا توصیه می شود برای روشن شدن هرگونه عوارض جانبی یا آلرژی ابتدا با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
برای کودکان می توان از انواع محصولات تولید شده با بره موم بهره برد. از اسپری بینی گرفته کپسول بره موم و شربت هایی که حاوی بره موم هستند می توانند خواص خوبی برای بهبود بیماری و همچنین تقویت سیستم ایمنی کودکان به همراه داشته باشند. البته این موارد از سن 2 تا 3 سالگی به بعد توصیه می شود.
کاربرد بره موم به صورت موضعی محدودیت های کمتری دارد. پوست کودک بسیار ظریف است و ممکن است خیلی سریع دچار آسیب های جدی شود. بره موم می تواند کمک کند تا این پوست ظریف کمتر دچار آسیب شده و در صورت آسیب خیلی زود برطرف شود. در صورت آسیب های پوستی به ویژه التهاب و سوزش، می توان از یک کرم خفیف پروپولیس استفاده کرد که به قرمزی و سوزش کمک می کند.
یکی از کاربردهای خاص بره موم که حتما باید با مشورت پزشک انجام شود، استفاده از پودر ره موم برای باکتری زدایی از جای پوشک بچه است. البته در این زمینه محققان در حال تحقیقاتی هستند که هنوز نتایج آن مشخص نشده است. با این حال حدس و گمان هایی در این زمینه که بره موم بتواند به باکتری زدایی در قسمت پوشک بچه کمک کند که محلی مرطوب و مستعد برای ایجاد قارچ و باکتری است.

بره موم برای کودکان خواص مختلفی دارد؛ اما به شرطی که برای کودکان بالای 2 سال استفاده شود. البته قطعا هر خاصیتی که بره موم برای بزرگسالان به همراه دارد، برای کودکان نیز وجود نخواهد داشت. همچنین دوز مصرف بره موم متفاوت با بزرگسالان است. باید با مشورت پزشک یا طبیب طب سنتی به دوز مناسب بر اساس وزن کودک و شرایط جسمانی او دست یابید.
به طور کلی بره موم یک ماده تقویت کننده سیستم ایمنی بدن کودکان بوده و می تواند به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها کمک کند. همچنین مصرف موضعی بره موم نیز توسط بسیاری از اطبا تجویز می شود.